fravinaarmaleisie.reismee.nl

Dag 31 Reizen van Brunei naar Kundasang, Kinabalu NP 8-1-13

Dag 31 Reizen van Brunei naar Kundasang, Kinabalu NP 8-1-13

Om 6 uur loopt de wekker af en stap ik uit bed. Viv is een \'beetje\' sikkeneurig, want ze heeft veel te weinig slaap gehad. Het is 6:45 uur als we uiteindelijk beneden gaan uitchecken en nog even snel gaan ontbijten. Om 7:10 uur komt eindelijk de taxi voorrijden en brengt ons naar de busterminal. Hier staat onze bus naar KK inmiddels gereed en tourguide Danny komt op zijn krokodillenslippers naar ons toe en heeft hele verhalen over Nederland. Hij is verbonden aan de busmaatschappij en had gehoopt ons Brunei te kunnen laten zien. Helaas voor hem was er aan ons geen geld te verdienen, want wij regelen alles graag zelf.

Om 8 uur gaat de bus rijden en wij zitten voorin. Het is de bedoeling dat wij omstreeks 16 uur aankomen in KK. De route was vanaf BSB eerst ongeveer 1 uur rijden in zuidelijke richting tot de grens met Sarawak, Maleisië. Dus eerst een stop om ons uit te klaren voor Brunei. Dan de bus weer in en 500m verderop er weer uit om toegang te krijgen tot Maleisië. Na ongeveer weer een uur rijden door het prachtige landschap van Sarawak komen we weer bij een grenskantoor waar we de bus weer uit moeten om uit te klaren voor Maleisië. Dan de bus weer in en met de bus op een pontje de rivier over om 200m verder weer uit te stappen en weer toegang te krijgen tot het volgende deel van Brunei. Als we weer instappen en verder rijden valt ons op dat de omgeving hier weer zeer geciviliseerd eruit ziet. Keurige wegen en mooie huizen langs de weg.
Na ongeveer een half uur/3 kwartier rijden komen we weer bij een grenspost aan en moeten we weer uitstappen om ons definitief uit te laten klaren voor Brunei. En de bus weer in om even later weer Sarawak, Maleisië te betreden. Hoplakee, daar is dan stempel nummer 6 alweer! Dan na ongeveer weer een uur/anderhalf uur rijden komen we bij nóg een grenspost en blijkt dat we een stempel bij het eerste hokje moeten halen omdat we Sarawak verlaten en 20m verderop weer een stempel moeten halen omdat we Sabah betreden! Pfff, we hebben het nu wel gehad met die stempels! Zo komt een nieuw paspoort wel lekker snel vol!

Even later stoppen we voor een lunch in Lawas en om 12:45 uur gaan we weer verder op pad naar KK. Doordat er onderweg zeer regelmatig gestopt wordt om allerlei locals in- en weer uit te laten stappen, komen we pas tegen 16:30 uur aan bij het busstation in KK. We zijn hiervandaan met onze bepakking doorgelopen naar de taxistandplaats een straat verder. Als we daar aankomen om 16:35 uur blijkt de laatste shared taxi net 5 minuten daarvoor vertrokken te zijn. En nu wil men de hoofdprijs natuurlijk.

Maar wij geven niet zomaar op en wachten nog even. We kunnen altijd nog een taxi nemen naar het Inanam busstation om daarvandaan met de bus van 18 uur naar Kundasang te reizen. Maar gelukkig blijkt het wachten te werken. Er komt een jong stel aangelopen dat ook naar het National Park gebracht wil worden. De taximannen proberen deze jongelui natuurlijk ook eerst te strikken voor de hoofdprijs van RM 120,-, maar ik ga mij ermee bemoeien en na wat onderhandelingswerk geregeld dat we per persoon RM 30,- betalen en dat maakt samen toch ook 120! Eind goed, al goed en we vertrekken uiteindelijk om 17 uur al vanuit KK.

Om 19:15 uur bereiken we eindelijk het Kinabalu Pine Resort in Kundasang. We checken in en bekijken ons verblijf nadat we een erg steil weggetje omhoog moesten lopen. We zijn allebei helemaal kapot van deze reisdag. Dit is toch wel de meest zware dag geweest tot nu toe. We lopen het steile weggetje weer naar beneden, eten nog wat in het restaurant. Inmiddels is het ook hier weer gaan stortregenen, dus we charteren nog een paraplu om het steile pad weer op te klimmen naar de kamer/chalet. Hier nog even schrijven en internetten (werkt eindelijk redelijk naar behoren!) en dan total loss het bed in!

Wordt vervolgd.....