fravinaarmaleisie.reismee.nl

Dag 33 Reizen van Kundasang, Kinabalu NP naar Sandakan 10-1-13

Dag 33 Reizen van Kundasang, Kinabalu NP naar Sandakan 10-1-13

Vanmorgen weer vroeg wakker geworden doordat we weer (gisterenmorgen ook al!) allerlei onrustige voetstappen op de houten vloer boven ons hoorden. We hebben allebei de hele nacht slecht geslapen en ijskoude voeten gehad.
Toen ook maar meteen rustig opgestaan en naar buiten gekeken. Wolkjes en af en toe heldere lucht. Dát betekent een prachtig uitzicht op de Mount Kinabalu met de glinsteringen van de opkomende zon!
Snel douchen en aankleden en ja hoor, een perfect uitzicht zodat we mooie foto\'s van de berg kunnen maken.

Hierna ontbijten en uitchecken. Tot onze verwondering krijgen we in het restaurant een fatsoenlijk ontbijt dat we nu ineens vanaf de kaart kunnen bestellen. Na het ontbijt lopen we met onze bagage de berg af naar de hoofdweg om ons daar alvast te installeren voor de komst van de bus naar Sandakan. We staan er al om 8:30 uur. En het wachten begint. Volgens alle info zou de bus ergens tussen 9 en 10 uur langs moeten komen.
Maar wat zien wij?

De bus! Ongelofelijk! Om 8:45 uur staat ineens de bus al voor onze neus. Bagage erin, instappen en dan gaat de bergrace beginnen! Wij moeten RM 43 pp betalen en de rit gaat ongeveer 5 uur duren. Al snel begrijpen wij waarom de bus zo vroeg was. Het gaat bergop, bergaf en weer bergop, bergaf met de nodige bochten en dit allemaal met een bloedsnelheid. Er zitten maar 3 andere blanken in de volle bus met Maleise mensen. Naast ons aan de rechterkant zitten wat moeders met kleine kinderen. Al vrij snel worden de gevulde kotszakjes aan mijn stoel gehangen en begrijpen wij ook waarom er bij het instappen al zo\'n vreemde lucht in de bus hing.... Viv zei al direct dat het stonk. Bij de eerstvolgende stop, 2,5 uur later, lazer ik meteen die vieze zakjes naar buiten. Iedereen zal begrijpen dat we vreselijk blij zijn als we in Sandakan aankomen.
Ik heb al enige jaren problemen met mijn reukvermogen, maar Viv is net een herdershond op snuffelgebied, dus die heeft een waardeloze lange lange rit voor de boeg.

We maken dus 1 tussenstop van een half uur, maar wij besluiten, met voorbedachten rade, niets te eten. De locals eten er lustig op los, de kindertjes krijgen bapao\'s door mama naar binnen geduwd en dus wordt het 2e deel van de rit nog véél gezelliger....

Aangekomen op het busstation van Sandakan, wat net buiten de stad ligt, nemen we een taxi. Het hotel ligt hier toch nog 20 minuten rijden vandaan en de rit kost RM 15 (€ 3,75). Omstreeks 13:45 uur arriveren we bij ons hotel, welke schitterend gelegen is. Zoals gebruikelijk is voor een 5-sterren hotel (Four Points by Sheraton), worden wij met alle bijbehorende egards ontvangen en krijgen we een kamer op de 22e verdieping met zeezicht. De kamer, het bed en de douche zijn top! En dat voor een promoprijsje van € 45,- per nacht! Alles is mooi en goed, maar duur en we besluiten om buiten aan de boulevard wat te gaan eten.

Na het eten terug naar het hotel, eerst nog even genieten aan en in het prachtige zwembad op de 13e verdieping. Hier kijk je vanaf de zwembadrand uit over de boulevard en de haven van Sandakan en de voor de kust gelegen eilanden. Daarna lekker douchen en vroeg naar bed om de volgende dag weer helemaal bijgekomen, het volgende avontuur aan te gaan!

To be continued...