fravinaarmaleisie.reismee.nl

Dag 28 Kota Kinabalu 5-1-13

Dag 28 Kota Kinabalu 5-1-13

Viv voelt zich vandaag alweer bijna helemaal de oude en we gaan ons vandaag voorbereiden op nog een week met veel reizen erin. Vandaag gaat het om de komende 3, 4 dagen. De route waar we ons in gaan verdiepen: van KK naar Brunei met de boot en van Brunei naar Kundasang (= Kinabalu NP, Mount Kinabalu) via KK!

Opgestaan en weer even naar buiten gekeken. WAT!!?? De zon schijnt en het ziet er allemaal mooi uit. Dus opstaan, douchen, aankleden en naar het ontbijt voor een heerlijk gebakken eitje op een geroosterd boterhammetje. Na het ontbijt navraag gedaan bij de receptie of zij ons konden adviseren mbt onze reis naar Brunei voor morgen. Nou dat konden zij wel! Maar niet heus! Ze vertelden ons dat wij daar en daar moesten zijn, etc, etc, etc! Maar daar klopte geen hout van! En zo gingen wij dus op onderzoek uit.

Eerst met het locale busje naar het KK busstation voor € 0,75 pp. We besloten als eerste naar de Jesselton Point Ferry te gaan om tickets te kopen voor de boot naar Brunei morgenochtend. Dat wil dus zeggen, eerst vanaf KK om 8 uur de boot naar Pulau Labuan. Daar moeten we om 13:30 uur de boot nemen naar Muara, Brunei. Daar moeten we weer een taxi nemen naar het busstation voor de reis naar BSB (Bandar Seri Begawan).

Enfin, de mensen van ons hotel vertelden ons dat wij naar de Inanam busterminal moesten gaan (wij willen nl met de bus teruggaan vanuit Brunei) om daar bustickets te regelen. Maar daar eenmaal aangekomen kregen we te horen dat wij deze tickets bij een ander busstation in het centrum van KK moesten kopen. Grrr, net met moeite (veel geloop en gezoek) vervoer (taxi) kunnen regelen naar het Inanam busstation voor RM 15,- na eerst zeer hevig onderhandelingswerk, en dan blijk je verdomme op de verkeerde plek te staan!
Maar goed, wij hebben daarvandaan een locale bus teruggenomen, die in vergelijking met de taxi geen drol kost (1 RM pp) en omdat wij niet wisten waar we moesten uitstappen eindigden we weer bij het eerste busstation. Hier weer een bus genomen naar het city centre voor 0,50 RM en uiteindelijk waren we bij het juiste busstation aangeland. Blijkt naast het Horizon Hotel te liggen, waar wij volgende week nog 2 nachten zullen verblijven! Had een heleboel tijd en moeite gescheeld als we daar nu ook al hadden gezeten!
OK, we waren dus bij het juiste busstation aangeland en kregen te horen dat de bus dinsdag om 8 uur vertrekt, de reis duurt ook ongeveer 8 uur naar KK en daarin gaan we de grens over en krijgen we 8 stempels in het paspoort. Tevens moeten we met de bus op de ferry naar de overzijde van de rivier en dan verder op weg naar KK. Daarvandaan gaan we met de gezamenlijke taxi voor € 5,- pp naar Kundasang in het Kinabalu NP, zo\'n 100 km het binnenland in.

Zo zijn we nu helemaal op de hoogte en hebben we de ferry naar Brunei geboekt, ondanks dat ik mijn paspoort was vergeten. Dit mag ik morgenochtend nog komen laten zien.

Als we volgende week vanuit Sandakan terugvliegen naar KK zullen we nog 2 nachten verblijven in het eerder genoemde Horizon Hotel. Dus we gaan dit ook meteen maar even vanbinnen bekijken en checken of we al in het systeem vermeld staan. Alles blijkt keurig in orde te zijn.
Moe, voldaan en gerustgesteld gaan we nog in de haven bij de visafslag een visje kopen (een kleine tonijn van 3,5 kilo!) voor 20 RM! (€ 5,-)
Viv vraagt wat hier de bedoeling van is. Ik antwoord: \"O, ik ga bij ons Resort aan de kok vragen of zij deze voor ons willen grillen!\" Viv: \"Ahaaa! Ik had al zo\'n flauw vermoeden!\"

Viv heeft honger en stelt voor iets te gaan eten en drinken bij zo\'n tentje aan het water hier in KK. We hebben iets leuks gevonden en strijken neer. We bestellen allebei een ijskoffie en Viv neemt ook Crinkle Fries (gewoon een patatje). Na de kaart te hebben bekeken zegt ze: \"Je kunt hier ook oesters bestellen!\" Zo gezegd, zo gedaan. Ik bestel een portie oesters (6 stuks) met kaas, pesto en knoflook.
Onze bestelling wordt gebracht en Viv begint langzaam haar patatjes op te peuzelen als mijn oesters uiteindelijk op tafel verschijnen. \"Zoooo\" zegt Viv \"dat ziet er lekker uit!\"
Ohohoh Vivje, volgens jouw moeder lustte je nooit vis en al helemaal niet die slijmerige oesters! Zegt Viv: \"Laat mij er dan maar eens eentje proeven?!\" En dat deed ik natuurlijk. Had ik dat maar nooit gedaan!!!! Ze wil er nog 1!
Gauw eet ik de rest op, want anders ben ik ze allemaal kwijt! \"Oh\" zegt Viv, \"gelukkig zijn we volgende week weer hier, dan bestel ik ze zelf ook!\"
Ohohoh schoonmoeders, ik dacht dat ze geen vis lustte, maar nu eet ze zelfs oesters!

Hierna gaan we met onze tonijn terug naar het Resort met het locale busje. Aangekomen ga ik eerst de koks vragen om een lekkere tonijnsteak te bereiden op de grill met wat patatjes erbij. Allemaal geen probleem en zij geven aan dat het eten om 19:00 uur klaar is.

Ik ben eerst nog even op de kamer rond gaan lopen met spray tegen de mieren, muggen en tijgers. Het hielp alleen tegen de tijgers, want die hebben we hier niet gezien!

\'s Avonds om 19 uur krijgen we ons diner met de tonijn en patat en van de keuken nog 2 salades met de complimenten van het hotel. Dit omdat zij de rest van de tonijn mochten houden. Het bleek een heerlijk afscheidsdiner te zijn.

Hierna hebben we aan de bar nog gezellig onder het genot van een bakje koffie gebabbeld met de hoteleigenaar. Deze is afkomstig uit Australië en is getrouwd met een wat jongere (34 jaar leeftijdsverschil, daar verbleekt ons verschil in leeftijd bij!) Maleise vrouw. Aardige mensen en natuurlijk verteld dat zij een prachtig resort hebben met de 2 zwembaden en een golfbaan van 1 heuveltje met 1 putje. Dit geheel heeft een grootte van ca 25 meter.
Het strand is net een vuilnisbelt en het zeewater zit vol met kwallen. Volgens hem is daar niets aan te doen. Hadden we dit vantevoren geweten, dan hadden we een hotel in KK genomen. Maar ondanks bovenstaande hebben we toch 2 leuke dagen hier gehad. Als leuke geste ter afsluiting komen ze ons, geheel onverwacht, door de stromende regen nog een ontbijt brengen, omdat wij morgenochtend om 7 uur al vertrekken. Goeie actie van dit hotel!