fravinaarmaleisie.reismee.nl

Dag 30 Brunei, Bandar Seri Begawan 7-1-13

Dag 30 Brunei, Bandar Seri Begawan 7-1-13

Deze dag beginnen we met het ontbijt in het restaurant wat naast het hotel is gelegen. Hiertussen in ligt het zwembad en boven het restaurant zit de fitnessruimte.
Het ontbijt is uitstekend en bij de koffie gaan we onze verhalen nog even op internet zetten. Het plan is om daarna het \"downtown\"-gedeelte van de stad te gaan verkennen.

Als eerste gaan we naar de Waterfront, waarvandaan je een geweldig zicht hebt op Kampung Ayer. Dit zijn 28 dorpjes gebouwd op palen in de rivier en wordt bewoond door zo\'n 30.000 inwoners! Dan willen wij graag nog het Royal Palace en de neusapen zien.
We hebben er voor gekozen om ons lekker relaxed voor B$ 10,- (€ 6,50) met de taxi daarheen te laten brengen.

Zoals beschreven in de Lonely Planet worden we vanuit het niets ineens aangesproken door bootmensen die ons het bovengenoemde programma aanbieden. Dan wordt het onderhandelen dus! Nu vind ik dit toevallig heel erg leuk en de mensen hier ook. Dus we gaan ervoor!
Van een vraagprijs van B$ 50,- zakken we naar de uiteindelijke prijs van B$ 30,- en gaan we varen. Leuke tocht en we zien een heleboel. Het is het geld dubbel en dwars waard. Viv wist niet dat hier neusapen zaten. Nou geloof me of niet, we hebben er hier langs de rivier wel tientallen gezien! Bij terugkomst vanaf de rivier zijn we nog tussen alle paalwoningen en grote scholen op palen door gevaren. Ongelofelijk om te zien. Een gedeelte met allerlei krotten op die palen, maar ook een heel nieuw dorp. Zo\'n nieuwe woning hier kost zo\'n B$ 90.000,-. Dit is vergelijkbaar met een goede € 56.000,-.

Na terugkomst met de boot gaan we de mooiste moskee hier bezoeken. Hier was geen reet aan. De buitenkant was prachtig, maar binnen mochten we alleen op het tapijt bij de deur in de buurt komen. En in de Lonely Planet stond dat we ook met de lift in de minaret omhoog zouden kunnen voor een prachtig uitzicht over de stad. Nou, de bewakers hadden geen zin om ons daar in te laten gaan. Helaas! Wij waren hier jammer genoeg weer heel snel uitgekeken.

Na een lekkere lunch bij Big Papa\'s in een achterafstraatje zijn we gepland op zoek gegaan naar een taxichauffeur/ronselaar die ons naar het Empire Hotel gaat brengen. Dit hotel behoort tot 1 van de duurste hotels ter wereld en heeft 1,1 miljard US$ gekost om te bouwen. Dit in vergelijking nemend met de Petronas Towers in KL die 1,9 miljard US$ hebben gekost (volgens Lonely Planet), moet dit wel een heel bijzonder hotel zijn!

We weten inmiddels wat een taxi daarheen ongeveer moet kosten. Het hotel ligt ongeveer 20 km buiten de stad en de prijzen variëren voor een retourrit van B$ 50,- tot B$ 100,-. We vinden algauw een slachtoffer die ons aanspreekt nabij het busstation aan Jalan Cator. En ik krijg het voor mekaar voor de prijs van B$ 25,-.
Ik ruk hierop de deur open van de Lexus SUV waar de jongeman zojuist tegenaan geleund stond. \"Nee!\", roept Viv, \"het is deze Suzuki!\" Hij is gelukkig ruim vanbinnen met Winnie de Poeh-zonneschermpjes. Duidelijk een privé auto!
Maar goed, geen probleem voor ons en wij gaan op weg naar het Empire Hotel en Country Club. Wij stappen uit en doen net of wij daar te gast zijn. Is helemaal niet zo gek natuurlijk, want onze tante Beatrix gaat hier over 2 weken ook logeren. Na informeren wat de kosten zijn voor een kamer blijkt de goedkoopste p.n. B$ 400,- (€ 250,- valt voor ons nog wel mee, maar voor onze chauffeur is dit een maandsalaris!) en de duurste kamer B$ 16.600 (€ 10.500,-) p.n. te kosten. Kijk maar even op de website! Geweldig gaaf kamertje, die laatste. Nadat we in 3 kwartier het hotel helemaal rond zijn gelopen en tot de conclusie zijn gekomen dat het idd prachtig en de moeite van een bezoekje waard is geweest, zijn we weer in onze Suzuki-limousine gestapt en hebben we ons bij het winkelcentrum vlakbij ons hotel af laten zetten.
Hier zijn we op zoek gegaan naar een leuke tent om lekker te gaan eten, maar uiteindelijk belanden wij in het restaurant wat naast ons hotel ligt. Het Palm Garden Café. Hier nemen we lekkere nachos en een vanille frappucino en bekijken we de menukaart. Het ziet er allemaal best goed uit en besluiten hier later wat te gaan eten.

Even denken we er nog aan om lekker te gaan zwemmen, maar het zwembad zit vol met jongens en meiden van tussen de 18 en 20 jaar, volop gekleed in t-shirts en een soort van burkini\'s. Niets voor ons om tussen dat naar elkaar schreeuwende volk lekker baantjes te gaan zwemmen.

Bij het restaurant vraag ik of ze ook bier verkopen. \"Nee\", zeggen ze, \"maar in het hotel op de 3e verdieping wel, en het is nu Happy Hour!\" OK, ik de lift in en druk op de 3. Géén beweging in de lift te krijgen. Dus naar de receptie en gevraagd hoe ik bij de bar op de 3e kan komen om daar een kijkje te nemen. Zegt de receptioniste: \"Dat is alleen voor speciale leden en hotelgasten!\" \"Ja maar, ik ben hotelgast!?\" \"O, gaat u maar in de lift, dan stuur ik u naar boven!\" Zo gezegd, zo gedaan en ik vlieg ineens met de lift naar boven.
Ik stap op de derde uit de lift en ik bevind mij in een schamel verlichte bar die een uitstraling heeft van een of andere hoerentent! \"Ik wil graag een biertje kopen\" zeg ik. \"Dat kan, maar dan wel 5 tegelijk!\" wordt mij geantwoord. \"Maar ik wil er maar 1?\" \"Nee\" zegt men \"het is 5 of niets!\" Nou dan wordt het dus niets!

Ik ga weer naar het restaurant beneden, naar Viv die braaf van een ijsje zit te genieten. Intussen heb ik 2 biertjes van de kamer opgehaald. Zegt Viv: \"Heb je er voor mij ook 1 meegenomen?\" De bediende bracht ons 2 glazen met ijs en ik kan weer naar boven voor nog een Tiger! Want wat zijn 2 biertjes in 38 graden, wat aanvoelt als 48 graden....?

We besluiten om ondanks de mindere recensies van Agoda, toch maar lekker wat in dat restaurant te bestellen. Voor B$ 8,- pp een enorm bord met Nasi Goreng Speciaal, krokante kip, verse garnalen en groenten. Nog nooit zo ontzettend lekkere Nasi Goreng gegeten! Als toetje nog een heerlijke ijssorbet en dan vroeg naar bed, want morgen wordt een heeeeele lange zware reisdag!

Wordt vervolgd...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!