fravinaarmaleisie.reismee.nl

Dag 43 en 44 Terugreis vanuit Bintan naar Lelystad 20 en 21-1-13

Vanaf Changi Airport Singapore alvast onderstaande update van onze thuisreis, gezien de belevenissen van vandaag. Geen idee of de vluchten en de treinreis verder nog iets bijzonders gaan brengen. Indien dat wel het geval mocht zijn, dan zullen we bij thuiskomst nog een verhaaltje toevoegen. Voor nu zeggen we tegen alle familie, vrienden en bekenden: \"Tot gauw! Wij hebben het uitstekend naar onze zin gehad en vinden het vreselijk jammer dat we alweer terug moeten.\" Maar ja, all good things come to an end! Op naar de volgende trip!

Dag 43 en 44 Terugreis vanuit Bintan naar Lelystad 20 en 21-1-13

Vanmorgen weer wakker geworden van zeer hevige regen, maar nu met een daarbijhorende onweersbui (of 2, of 3...). De kamer stond te schudden op zijn grondvesten, het leek net of de ramen en deuren er ieder moment uit konden trillen!

Uiteindelijk zijn we opgestaan met een treurig gevoel, want onze vakantie zit er nl alweer op!
Lekker gaan ontbijten en afrekenen. Het blijft maar heftig regenen en het lijkt ook niet meer af te nemen. Zoiets als in Jakarta, maar nog niet met zulke grote gevolgen. Hoewel we hopen voor de mensen hier dat dit niet te lang doorgaat zo. Wél kunnen we stellen dat onze vakantie er één is geweest van veel reizen met veel regen, maar gelukkig toch ook met de nodige zon en ons kleurtje zal zeker afsteken in het koude en sneeuwerige Nederland.

Bepakt en bezakt stappen we om 12:20 uur in de bus naar de Ferry die ons weer naar Singapore brengt. Die busrit is een belevenis op zich. Wij pasten in de volle bus alleen nog maar op de achterste rij, samen met onze bagage en een grote golftaskoffer. De lange weg heeft veel bochten, afdalingen en klimstukken. Na ongeveer een kwartier rijden kwamen we even vast te staan in een file doordat in 1 van de eerste dalen de weg overstroomd was. Lokale mensen stonden tot aan hun knieën in het water om auto\'s, motorrijders en bussen door de minst diepe stukken te loodsen. Dit was het begin van een zware tocht. Het had wat weg van een Camel Trophy Rally. Diverse huizen langs de route stonden zeker al tot 20 cm onder water, als het niet méér was. Erg heftig allemaal, maar gelukkig waren de kinderen gewoon lekker vrolijk en blij aan het plonzen in de diepe gedeelten van de overstromingen.

Dan hadden we natuurlijk nog de boottocht te gaan. Hiervan verwachtten we dat deze nog vele malen zwaarder zou worden dan afgelopen maandag. Maar dit viel reuze mee. Met moeite konden we nog een plek bemachtigen achterin. De boot zag er helemaal gloednieuw uit en had een stabiele ligging in het water. De hoge golven bleven uit, dus de overtocht verliep zeer voorspoedig.

Vanaf de aankomst in Singapore is het nog 7,5 uur wachten voordat we weer gaan vliegen naar Helsinki. En dan morgenochtend weer doorvliegen naar Amsterdam. Dan nog een uurtje met de trein naar Lelystad. Hopen maar dat we hiermee niet teveel last zullen krijgen van de sneeuw!
Spannend allemaal...